Ako učiť deti zvládať hnev
i.nadané deti bývajú často impulzívne, sú nedočkavé a všetko by chceli mať hneď. Ak sa im to nedostáva, potom sa občas hnevajú. Ovládanie hnevu a učiť ho zvládať deti nie je jednoduché a obsahuje veľa krokov, pretože je potrebné riešiť to, čo vyvolalo emóciu hnevu - to skutočné zranenie.
Kroky ako učiť deti zvládať hnev:
S deťmi si opakujeme tieto vety ohľadom hnevu, čo je najťažšie zvládnuteľná emócia nielen u detí, ale aj dospelých:
- Premieňaj hnev na slová, nie na údery a urážky. Keď premeníš hnev na slová (Hnevá ma, vadí mi, dotklo sa ma...), vyjadríš napätie, uľaví sa ti, nespôsobuješ reťazec, v ktorom pokračuje ubližovanie (druhý to vráti, lebo sa bráni a nič sa nevyriešilo, napätie na oboch stranách stúpa vďaka tomu, že sa nevyjadrí cez zrozumiteľné slová...).
- Pozorne si vypočuj druhého, ktorý vyjadruje, čo ho hnevá. Neútoč, on len dáva najavo napätie, ktoré je pre neho neúnosné a potrebuje ho vyjadriť. Neber to osobne, ber to ako informáciu o jeho prežívaní. On nie je nepriateľ, ale cíti nepríjemné pocity, ktoré potrebuje nejako vyjadriť.
- Neodstrkujme sa navzájom. Všetci potrebujeme cítiť snahu od druhých, že nás prijímajú, chcú pochopiť, a že si nás vždy vypočujú. Vtedy agresia mizne, pretože mizne napätie, ktoré vzniká pri ignorovaní alebo odmietnutí snahy pochopiť pocity a potreby druhého človeka. Ak ignoruješ niekoho alebo si ho nevypočuješ pozorne, ten druhý sa cíti odmietaný, nepochopený, a preto cíti bezmocnosť, ktorá je základom hnevu. Keď už nebude vedieť svojho vnútorného „Hnevka“ ovládať, svoje napätie vyjadruje strkaním, údermi a urážkami.
- Silný človek neubližuje, silný človek ovláda svojho "vnútorného Hnevka", ovládne a nepustí z úst ubližujúce slová, ovládne ruku a neudrie, ovládne nohu a nekopne. Silný človek komunikuje, aby ovládol "Hnevka" - napätie.
- Otvorenosť je odvahou a potrebou byť samým sebou. Pracujem na sebe, aby som dával najavo otvorene svoje pocity, hranice, názory a potreby a rešpektujem druhých, ktorí majú tiež svoje názory, pocity, hranice a potreby. Moja sloboda končí tam, kde začína sloboda druhého. Logika je v tom, že dve vnútorne slobodné bytosti si neubližujú, sú uvoľnené a majú nadhľad. Dve neisté vnútorne neslobodné bytosti, ktoré majú strach byť samými sebou, bojujú o to, aby si druhého pretvorili na svoju predstavu. Obe sú však nešťastné, pretože táto snaha spôsobuje pocity napätia na oboch stranách.
Z vystrašeného a neistého dieťaťa nemôže vyrásť pevný, otvorený, a preto čestný dospelý. Ten môže vyrásť len z dieťaťa, ktoré dokáže prejaviť svoje pocity, potreby, názory, a ktoré je otvorené a rešpektuje druhých.
(zdroj: facebook: Práca s denníkom, doplnené a upravené, i.nd)